Prom-Open: reflexions sobre com promoure una visió global Open entre els estudiants

Avui ha tingut lloc la celebració a la UOC de la Open Educational Week 2014, que organitza la Biblioteca de la UOC. L’activitat s’ha centrat en una doble xerrada-debat. La primera part l’he feta jo, “Prom-Open: reflexions sobre com promoure una visió global Open entre els estudiants”.


El cert és que cada any pensava que tenia el petit deure d’aportar alguna cosa en aquesta setmana, considerant que part de la meva recerca s’hi acosta, però sobretot perquè ideològicament m’hi sento molt proper. Precisament, he parlat de la visió Open (en paral·lel a la col·laborativa), i que pot ser considerada com una ideologia, una metodologia, però també una actitud. Com a actitud, els professors també tenim el repte d’actuar com a model per a promoure-la entre els nostres estudiants.
I en aquest sentit, he parlat dels diversos aspectes en dissenyar una assignatura on ens podem aturar i pensar i repensar com podem afegir una visió Open, ni que sigui una pinzellada.  Tal com es pot veure a la presentació que afegeixo i que també trobeu a slideshare, hi ha aquestes vessant de l’assignatura, considerant sobretot una aprenentatge virtual com és cas de la UOC:
  •  Recursos Aprenentatge: Materials assignatura
  •  Recursos Aprenentatge: Lectures complementàries- Programari
  •  PACs, forma de treball en equip o no
  •  Difusió de les PACs com a producte de Coneixement. En aquest apartat he parlat de l’experiència que en Ciro Llueca, consultor de Preservació de Recursos d’Informació Digital, va dur a terme amb el Viquiprojecte.
  •  Consultoria en obert, diferenciant de transparent.
  •  Recursos per a que els alumnes generin continguts.
  •  Treballs Final de Grau i de Màster
Com a principals conclusions, s’han apuntat que:
  1. Una visió en obert pel que fa a la docència ha de ser global, de la mateixa forma que en Recerca no és només Open Access als articles.
  2. Aquesta visió global afecta a totes les passes i decisions en el disseny d’una assignatura
  3. La promoció efectiva d’una visió oberta ha de traslladar-se als alumnes
Per la seva banda, en Julià Minguillón ha presentat el seu projecte de recerca sobre la Wikipedia. Precisament fa dues setmanes sortien al 30 minuts http://www.tv3.cat/videos/4930191/VIQUIPEDISTES parlant sobre els usos de la Viquipèdia per part dels docents. Molt interessant sobretot els quatre perfils d’actituds respecte l’ús i respecte l’eina que en fan: actius, contraris, positius i escèptics. Aquí podeu trobar la seva presentació.
En el torn de debat i de paraules, hem parlat de la necessitat de reconeixement institucional de la pròpia Viquipèdia, així com també de la importància que les biblioteques poden tenir en tot el procés de difusió, tot esmentant, per exemple, el projecte GLAM Viquipèdia, que vol impulsar i fomentar la participació de les biblioteques públiques de Catalunya en el projecte Viquipèdia, amb l’establiment de línies de col·laboració amb el moviment GLAM-WIKI”.
En aquest enllaç trobareu el vídeo de la doble xerrada.
Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s